Általános információk és helyes gyakorlatok
Az alábbi információk áttekintést nyújtanak a Vinted oldal legfontosabb funkcióiról és alapelveiről. Amennyiben meg szeretnéd érteni a Vinted oldal használatával kapcsolatos jogaid és kötelezettségeid, kérjük, tekintsd meg az Általános Szerződési Feltételeinket ezen a linken. Ha kíváncsi, hogyan kezeljük a személyes adatait, illetve milyen jogai vannak ezzel kapcsolatban, olvassa el az Adatvédelmi szabályzatunkat.
KIK VAGYUNK?
A Vinted UAB egy Litván Köztársaságban bejegyzett vállalat. Székhelyünk: Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Litván Köztársaság. Amennyiben további kérdései merülnek fel az alábbi információkkal kapcsolatban, kérjük, forduljon hozzánk a [email protected] e-mail címen. Ha platformunkon történő vásárlást követően panaszod lenne velünk szemben, akkor ezt az Európai Bizottság által létrehozott vitarendezési platformot is igénybe veheted.
MI A VINTED?
A Vinted egy online piactér, amelyen keresztül a felhasználók bizonyos termékeket eladhatnak más felhasználóknak vagy vásárolhatnak más felhasználóktól. A Vinted nem adja el vagy vásárolja meg az oldalon megjelenő termékeket, valamint nem vesz részt félként a felhasználók közötti tranzakciókban. Vevővédelmi szolgáltatásunk díj ellenében hozzáadódik a felhasználók által a “Vásárlás most” gomb használatával lebonyolított minden vásárláshoz, és meghatározott feltételek melletti visszatérítési politikát, ügyfélszolgálatot és biztonságos fizetést kínál az integrált fizetési rendszerünkön keresztül.
A havonta aktív felhasználók átlagos száma az Európai Unió összekapcsolt piacainak (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Litvánia, Svédország, Románia, Finnország és Dánia) weboldalain 8.1 millió volt 2024. 02. 09-án. Ezt az értéket a (digitális szolgáltatások egységes piacáról szóló) 2022/2065/EU rendelet alapján az elmúlt hat hónap átlagaként számítottuk ki.
KI HASZNÁLHATJA A WEBOLDALUNKAT?
Amennyiben hivatásos eladónak minősülsz, nem használhatod az oldalt. Kizárólag a 18. életévét betöltött, regisztrált felhasználók (vagy Pro felhasználók, amennyiben a Vinted Pro elérhető az országában) hirdethetnek meg termékeket és kezdeményezhetnek tranzakciókat a weboldalon.
MILYEN TERMÉKEKET LEHET ELADNI A VINTED-EN?
Arra törekszünk, hogy a Vinted barátságos és biztonságos hely legyen felhasználói számára. Ezért amikor egy terméket listázol, meg kell győződnöd arról, hogy az adott terméket forgalmazhatod, valamint, hogy a termék megfelel a Katalógusszabályoknak, amelyek áttekintést adnak arról, hogy mit szabad eladni oldalunkon és mit nem. Az alábbiakban találsz néhány példát arra, hogy a jelenlegi Katalógusszabályaink mit mondanak a fentiekről:
Eladható:
- női-, férfi- és gyermekruhákat, -cipőket és -kiegészítőket;
- gyermekjátékokat, -bútorokat és gyermekgondozáshoz szükséges felszereléseket;
- új kozmetikumokat, szépségápolási termékeket, szépségápolási eszközöket és kütyüket;
- tech kiegészítőket, például fejhallgatókat, okosórákat, telefontokokat és hasonló tárgyakat;
- lakberendezési cikkeket, mint például textíliákat, edényeket és háztartási kiegészítőket;
- szórakoztatási cikkeket, mint például videojátékokat, konzolokat, kiegészítőket, könyveket, társasjátékokat, rejtvényeket, zenét és más hanganyagokat;
- állatápolási cikkeket, mint például ruházatot, kiegészítőket, ágyneműt, utazási kiegészítőket és játékokat.
Nem adható el:
- törvény által tiltott vagy korlátozott terjesztésű tárgyakat (például hamisítványok, lopott áruk, lőfegyverek, fegyverek stb.);
- olyan tárgyakat, amelyek nem felelnek meg a higiéniai előírásoknak, vagy egészségügyi vagy biztonsági kockázatot jelenthetnek (például már hordott fehérnemű, bármely olyan kozmetikum, amelyet már használtak, és amely nincs eredeti, lezárt csomagolásában stb.);
- gyógyászati termékeket, élelmiszereket és dohánytermékeket;
- olyan tárgyakat, amelyek egyszerűen nem illeszkednek a Vinted víziójába (például állati szőrmét és abból készült termékeket, felnőtteknek szánt sporteszközöket, például kerékpárokat, síléceket, snowboardokat, jegyeket különböző rendezvényekre stb.); vagy
- ömlesztve vásárolt vagy jellemzően alacsony értékű ún. „dropshipping” termékként értékesített cikkeket;
- nagyszámú vadonatúj terméket, beleértve a címkével ellátott termékeket is;
- olyan tételeket, amelyek a következő megjegyzésekkel vannak ellátva: „rendelhető”, „eladva”, „jelenleg nincs raktáron”, „ellenőrizze később” stb.
Kérjük vedd figyelembe, hogy a fenti lista nem teljes, és csak tájékoztató jellegű. Kérjük, tekintsd át a Katalógusszabályokat, hogy teljes és pontos képet kapj arról, hogy mit adhatsz el és mit nem a Vinteden.
HOGYAN LEHET ELADNI EGY TERMÉKET A VINTED-EN?
A Vinted-en való árusítás ingyenes. Ahhoz, hogy egy terméket a Katalógusba felvehessen, az eladónak meg kell felelnie az összes Katalógusszabálynak. Amikor egy terméket a Katalógusban listázol, ki kell töltened egy kérdőívet, amely magában foglalja a terméket legpontosabban bemutató kategória kiválasztását és legalább egy jó minőségű fénykép feltöltését a termékről.
Nem használhatsz az interneten talált fényképeket és/vagy hasonló tárgyakról készült fényképeket. A termék leírásának és a róla készült fényképeknek a termék tényleges minőségét és külső megjelenését, valamint a terméket érintő hibákat, hiányosságokat vagy módosításokat kell tükröznie.
HOGYAN KERÜLNEK RANGSOROLÁSRA A TERMÉKEK A VINTED-EN?
A VINTED ajánlórendszerek segítségével ajánl a weboldalán konkrét információkat a felhasználói és látogatói számára, illetve rangsorolja ezeket az információkat – beleértve a felhasználók által kezdeményezett keresések eredményeinek a rangsorolását, vagy egyéb eseteket, amikor az oldalon lévő tartalmak megtekintése közben a felhasználó számára megjelenített információk sorrendje vagy jelentősége meg van határozva. Az ajánlórendszerekről további információt itt talál.
Az eladók a következő fizetős szolgáltatások igénybevételével javíthatják termékeik láthatóságát, amelyek a termékek hírfolyambeli elrendezését is befolyásolják:
- Közzétett termékek kiemelése
Az eladó által kiválasztott egyes termékek jobban láthatóvá válhatnak a terméklistában, a hírfolyamban és más felhasználók Katalógus keresési eredményeiben. További információ a listázott tételek kiemeléséről itt érhető el.
- Wardrobe Spotlight
Az eladó ruhatárát más felhasználók hírfolyamában és Katalógus keresési eredményeiben külön szekcióba lehet helyezni a felhasználók preferenciái, a Katalógus szűrői és a legkedveltebb elemek alapján. További információ a Wardrobe Spotlight funkcióról itt érhető el.
HOGYAN TUD A VEVŐ FIZETNI EGY TERMÉKÉRT?
A Vinted oldalon hitelkártyával, bankkártyával vagy bármely más, az oldalon kínált fizetési móddal fizethet.
INGYENES A VINTED SZOLGÁLTATÁSA?
Eladók számára
A Vinted-en való árusítás ingyenes. Az eladóknak nyújtott kiegészítő szolgáltatásaink, mint például a fent említett Kiemelés és Wardrobe Spotlight, fizetős szolgáltatások.
Vevők számára
A „Vásárlás most” gomb használatával végrehajtott minden egyes tranzakcióra díj ellenében kerül alkalmazásra a Vevővédelem. A Vevővédelem használatának díja a következőkből áll:
- 280,- Ft átalányösszeg; és
- A termék árának 5%-a (beleértve a termék árára alkalmazandó bármely adót is). A Vevővédelem teljes összege általános forgalmi adóval („ÁFA”) együtt értendő.
A Te és a tranzakciók biztonsága érdekében arra kérjük, hogy a tranzakciókat a „Vásárlás most” gomb használatával bonyolítsd le, és ne végezz tranzakciókat az oldalon kívül. A „Vásárlás most” gomb használata nélkül végrehajtott vásárlások a te saját kockázatodra történnek, és az ilyen tranzakciókkal kapcsolatban nem nyújtjuk a Vevővédelemben foglalt szolgáltatások egyikét sem.
Továbbá, a releváns termékek esetében a vevők megvásárolhatják az opcionálisan választható Termékellenőrzés szolgáltatást (amennyiben elérhető), amely segítségével ellenőrizhetik bizonyos dizájner termékek eredetiségét. További információt a Termékellenőrzés szolgáltatásról a Súgóban talál.
A FELHASZNÁLÓK ÉS A VINTED KÖZÖTTI JOGVITÁK
A Vinted és a felhasználó közötti nézeteltérés esetén a Vinted arra ösztönzi a felhasználókat, hogy békés megoldás keresése érdekében minden esetben először a Vintedet keressék meg. E körben a felhasználó a következőket teheti:
- írásos panaszt intézhet a Vinted ügyfélszolgálatához a kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül;
- a Vinted minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy megpróbálja a felhasználó panaszát békés úton rendezni;
- a felhasználó igénybe vehet alternatív vitarendezési módszereket is, mint például a fogyasztói közvetítés. Az Európai Bizottság létrehozott egy vitarendezési platformot, amely összegyűjti az online vásárlást követő esetleges fogyasztói panaszokat, és továbbítja azokat az illetékes nemzeti választottbírákhoz. Ez a platform itt érhető el: https://ec.europa.eu/consumers/odr. Emellett a magyarországi választottbíróságok elérhetőségei is megtalálhatók, például ezen az oldalon: www.bekeltetes.hu.
VISSZAJELZÉS A VINTED-EN
Visszajelzés
Egy tranzakció befejezését követően a vevők és az eladók visszajelzést hagyhatnak egymásról, és csillagokkal értékelhetik egymást. Minden visszajelzés az adott tranzakcióhoz kapcsolódik, így nem lehet visszajelzést hagyni olyan felhasználónak, akivel nem bonyolítottál le tranzakciót. A felhasználók a következő módon hagyhatnak visszajelzést:
- a „Visszajelzés hagyása” gombot a beszélgetésben találod, a megrendelés befejezését követően;
- ezután válaszd ki, hogy hány csillagot szeretnél adni, egy csillagtól öt csillagig (minél alacsonyabb a csillagok száma, annál rosszabb tapasztalatot jelez az adott tranzakcióról), adj hozzá egy értékelést (megjegyzést), és küld el.
A felhasználók a megrendelés teljesítése után legfeljebb négy nappal adhatnak visszajelzést.
Visszajelzés szerkesztése/eltávolítása
Szerkesztheted vagy eltávolíthatod visszajelzését az adott értékelés alatt található megfelelő gombra kattintással.
Visszajelzések tárolása
A felhasználói értékelések oldalon a visszajelzések időrendi sorrendben (a legfrissebbtől a legrégebbig) vannak rendezve. Minden egyes közzétett visszajelzés tartalmazza a szerző felhasználónevét, a véleményt (megjegyzést), az adott felhasználó által adott csillagértékelést, és a visszajelzés közzétételének dátumát és időpontját. Abban az esetben, ha a visszajelzést olyan felhasználó hagyta, aki később törölte a fiókját, vagy ha a visszajelzést hagyó felhasználó legalább öt (5) éve inaktív, a felhasználóneve nem lesz látható, és egy megjegyzésben odakerül, hogy a tartalom egy már inaktív felhasználótól származik. Egyéb információk továbbra is online közzétételre kerülnek, kivéve, ha azok a Vinted részére nem megfelelő vagy sértő tartalomként jelentésre kerülnek, és a Vinted a vonatkozó jogszabályoknak és az Általános Szerződési Feltételeknek megfelelően eltávolítja őket, vagy ha azokat az adott visszajelzés szerzője eltávolítja.
Válasz a visszajelzésekre
A felhasználó az adott értékelés alatt található megfelelő gombra kattintva válaszolhat egy adott visszajelzésre, amelyet más felhasználók vagy a Vinted hagyott a fiókjában.
Kompenzáció hiánya
A felhasználók vagy a Vinted semmilyen kompenzációt nem kapnak az online véleményekért cserébe.
Az átlagos csillagértékelés számítása
A felhasználó átlagos csillagértékelése az adott felhasználó által kapott csillagok átlagos számán alapul. Csak a más felhasználók vagy a Vinted által hagyott visszajelzések befolyásolják a csillagértékelést. Minden visszajelzés számít, ezért, ha ugyanaz a felhasználó több visszajelzést is hagy, mindegyik visszajelzést figyelembe vesszük.
A felhasználó átlagos csillagértékelésének kiszámításához a Vinted az átlagos értékelést a legközelebbi csillagra vagy fél csillagra kerekíti fel:
- Ha az átlagos értékelés X,75 vagy annál magasabb, akkor X + 1-re kerekítjük. Például egy 3,75 átlagos csillagértékelést 4 csillagra kerekítünk fel;
- Ha az átlagos értékelés X,25 és X,75 között van, akkor X,5-re kerekítjük. Például a 3,26 átlagos csillagértékelés 3,5 csillagra lesz kerekítve, csakúgy, mint a 3,74 átlagos csillagértékelés;
- Ha az értékelés X,25 alatt van, akkor X-re kerekítjük. Például egy 3,24 átlagos csillagértékelés 3 csillagra lesz kerekítve.
FELÜLVIZSGÁLJA A VINTED A VISSZAJELZÉSEKET?
A Vinted nem vizsgálja felül proaktív módon a visszajelzéseket
A felhasználók egymásra támaszkodnak a visszajelzések tekintetében. A Vinted nem vizsgálja felül a visszajelzéseket a felhasználók általi közzététel előtt.
Visszajelzés kifogásolása
Amennyiben a felhasználók nem értenek egyet a kapott visszajelzésekkel, akkor:
- kapcsolatba léphetnek a másik felhasználóval, hogy kiderítsék, milyen hiba történt, és megkérhetik a másik felhasználót, hogy változtassa meg a visszajelzését azáltal, hogy az általuk hagyott (vagy a Vinted által automatikusan helyettük hagyott) megjegyzést szerkesztik; vagy
- megjegyzést hagyhatnak bármely visszajelzés alatt, és előadhatják a saját álláspontjukat. Például, ha ráhatásukon kívüli dolog történt, például egy harmadik fél hibája, a felhasználók ezt habozás nélkül jelezhetik.
Nem megfelelő értékelések
Minden visszajelzésnek összhangban kell lennie az Általános Szerződési Feltételekkel és a Közösségi Standardokkal, különben nem megfelelőnek vagy sértőnek minősül. Ha a kapott visszajelzés nem megfelelő vagy sértő, akkor azt jelentsd a Vinted részére, egyszerűen a beszélgetésben az ( i ) ikonra kattintással / tapintással, és a „Jelentés” lehetőség választásával. Ezután válaszd a „Felhasználó sértő / nem megfelelő visszajelzést hagyott” lehetőséget, és magyarázd el a helyzetet. A Vinted ügyfélszolgálati csapata ezután azon fog dolgozni, hogy megoldja a problémát, ha a visszajelzés nem felel meg a Közösségi Standardjainknak. Ha egy adott értékelés nem megfelelő vagy sértő, a Vinted az Általános Szerződési Feltételeknek megfelelően részben vagy egészben letilthatja a szerző fiókját.
Vinted automatikus visszajelzés
Bizonyos esetekben a Vinted automatikus pozitív vagy negatív visszajelzést hagy egy tranzakcióról. Pozitív visszajelzés jelenik meg az eladónál (kizárólag ötcsillagos értékelés, megjegyzés nélkül), ha egy tranzakciót lebonyolítottak, és a vevő négy (4) napon belül nem hagyott visszajelzést. A Vinted csak az eladóknak ad pozitív visszajelzést. Negatív visszajelzés (csak egycsillagos értékelés, megjegyzés nélkül) jelenik meg, ha az adott felhasználó manuálisan törli a már leadott rendelését (kivéve, ha ezt először teszi). Ugyanez történik az eladókkal is, ha nem küldik el időben a terméket, és a rendelés automatikusan törlésre kerül. A Vinted negatív visszajelzést vagy a vevőnek, vagy az eladónak ad (attól függően, hogy melyik fél mondja le a megrendelést).
A Vinted nem távolítja el az automatikus visszajelzéseket. A felhasználó elmagyarázhatja a helyzetet a vevőjének/eladójának (aki nem adott visszajelzést, mert a Vinted automatikus negatív visszajelzést adott), aki beleegyezhet a Vinted által automatikusan hagyott visszajelzés szerkesztésébe vagy eltávolításába.
A VEVŐK JOGAI
A Vinted egy online piactér magánszemélyek közötti tranzakciók lebonyolítására.
Az elállási jog hiánya
A magánszemélyek közötti tranzakciók esetében az alkalmazandó jogszabályok rendelkezései nem tartalmaznak olyan kötelezettséget, amely szerint a magánszemély eladónak elállási jogot kell biztosítania. Egyes magánszemély eladók azonban ennek ellenére dönthetnek úgy, hogy felajánlják a termék visszaküldésének vagy cseréjének lehetőségét (például úgy, hogy ezt a hirdetésük leíró részében megemlítik).
Az alábbiakban találsz információt a magánszemélyek közötti adásvételekre vonatkozó jogokról és kötelezettségekről.
A magánszemélyek közötti tranzakciókra vonatkozó jogi rendelkezések:
- A magyar Polgári Törvénykönyv kötelmi jogi rendelkezései (6:1 – 6:214. §§) itt, itt és itt érhetők el.
- A magyar Polgári Törvénykönyv szerződések megszegésére vonatkozó polgári jogi felelősségi rendelkezései (6:137 – 6:152. §§) itt érhetők el.
Jogi garanciák
Az adásvételre három jogi garancia vonatkozik: a kellékszavatosság és a jótállás (amennyiben ezeket az eladó nem zárta ki vagy mondott le róluk), valamint a kártérítés.
Kellékszavatosság alkalmazható a magyar Polgári Törvénykönyv 6:215. § (1) bekezdése alapján: „Adásvételi szerződés alapján az eladó dolog tulajdonjogának átruházására, a vevő a vételár megfizetésére és a dolog átvételére köteles”. Továbbá, a magyar Polgári Törvénykönyv 6:157. § (1) bekezdése alapján „a kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a vevő a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett” és a magyar Polgári Törvénykönyv 6:159. § (1) bekezdése alapján „olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik”.
A magyar Polgári Törvénykönyv 6:159. § (2) bekezdése alapján a vevő:
(a) „kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
(b) az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát az eladó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha az eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének határidőn belül nem tud eleget tenni, vagy ha a vevőnek a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.”
Amennyiben a magyar Polgári Törvénykönyv 6:159. § (1) bekezdésében foglalt feltételek teljesülnek, a vevő elsősorban a javítást vagy kicserélést kérheti. A magyar Polgári Törvénykönyv 6:159. § (2) bekezdésében meghatározott további jogok csak abban az esetben vehetők igénybe, ha az eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének az előírt határidőn belül nem tud eleget tenni, vagy ha a vevőnek a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Ugyanakkor a Polgári Törvénykönyv 6:159. § (3) bekezdése alapján a vevő nem állhat el a szerződéstől jelentéktelen hiba miatt.
A 6:163. § (1)-(5) bekezdései alapján a vevő kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el. Az elévülési időbe nem számít bele a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni. A dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
Jótállás: a magyar Polgári Törvénykönyv 6:171. § (1) bekezdése alapján „az eladó, aki a szerződés teljesítéséért jótállást vállal, a jótállás időtartama alatt a jótállást keletkeztető jognyilatkozatban foglalt feltételek szerint köteles helytállni a hibás teljesítésért. A vevő mentesül a jótállási kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett”. A jótállás nem érinti a vevő egyéb jogait.
Kártérítés hibás teljesítés esetén: a magyar Polgári Törvénykönyv 6:174. §-a alapján a vevő akkor követelheti az okozott károk megtérítését, ha kijavításnak vagy kicserélésnek nincs helye, vagy ha az eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének nem tud eleget tenni, vagy ha a vevőnek a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
Jogszavatosság: a vevő jogosult jogszavatosságra, amely alapján az eladónak szavatolnia kell, hogy amennyiben a termék megvásárlását harmadik személy jogai akadályozzák, az eladó köteles a harmadik személyt ésszerű határidő tűzésével felszólítani az akadály elhárítására vagy megfelelő biztosíték nyújtására. Ha a határidő eredménytelenül telik el, a vevő elállhat a szerződéstől és kártérítést követelhet. Ha tulajdonjog, más jog vagy követelés visszterhes átruházására irányuló kötelezettség esetén a tulajdonjog, más jog gyakorlását vagy a követelés megszerzését harmadik személy joga korlátozza vagy értékét csökkenti, a jogosult megfelelő határidő tűzésével tehermentesítést követelhet. A határidő eredménytelen eltelte után a jogosult a tehermentesítést a kötelezett költségére elvégezheti. Ha a tehermentesítés lehetetlen vagy aránytalan költséggel járna, a jogosult a szerződéstől elállhat, és kártérítést követelhet, vagy a teher átvállalása fejében az ellenérték megfelelő csökkentését követelheti. Ezek a jogok a jogosultat akkor is megilletik, ha a tehermentesítésre megszabott határidő eredménytelenül telt el, és a jogosult nem kívánja a dolog tehermentesítését. Nem illetik meg ezek a jogok a jogosultat, ha a szerződés megkötésekor tudta vagy tudnia kellett, hogy korlátozástól mentes tulajdonjogot, jogot vagy követelést nem szerezhet, kivéve, ha a kötelezett a tulajdonjog, más jog vagy követelés korlátozásmentességéért kifejezetten szavatosságot vállalt.